Pandemia silnie oddziałuje na wszystkie kręgi społeczne. Czynności wymagające bezpośredniego kontaktu są znacznie ograniczone – liczy się przede wszystkim dystans. Obowiązuje nauka zdalna i praca w systemie Home Office, a stacjonarne punkty sprzedaży i lokale zamknięto. Odwołano również wszystkie wydarzenia kulturalne. Utrzymanie dotychczasowej stopy finansowej, a tym bardziej jej wzmocnienie jest wyraźnie utrudnione. Ale czy nie możliwe? Jak poradzić sobie z pozyskiwaniem nowych klientów i utrzymać kontakt z tymi, którzy już nam zaufali?
Na czym skupić się w czasie pandemii?
Ostatni rok był trudny, jednak wciąż „znośny” dla tych, którzy zdołali przystosować się do nowych warunków panujących na rynku. Firmy, które latami opracowywały strategię antykryzysową, nie odczuły zmian tak boleśnie jak te nieposiadające marketingowego planu „B”. Nieprzygotowani musieli szybko działać, aby nie pozostać w tyle.
COVID-19 zaskoczył wszystkich przedsiębiorców, jednak ważne jest to, by nie poddać się fali paniki. Na dobrych pozycjach uplasowały się te przedsiębiorstwa, które więcej czasu poświęciły na chłodną analizę swoich dotychczasowych działań. Dzięki dostępnym narzędziom analitycznym zdołały zweryfikować funkcjonowanie firmy i zmodyfikować je w sposób optymalny dla każdej ze stron.
Dla niektórych przedsiębiorstw pandemia okazała się odpowiednim momentem do testowania nowych pomysłów, rozwiązań czy narzędzi. Wykorzystując customer match Google czy custom audience Facebooka zdołały przekonać swoich klientów do nowej oferty. Aktywizacja konsumentów w sieci, pozwoliła na obopólne korzyści np. automatyzację procesów sprzedażowych, sprawną konsultację z klientami i komunikację marketingową. Dzięki e-commerce nawet ograniczenia geograficzne nie stanowią już przeszkody.
Branża marketingowa w dobie korona wirusa
W ciągu ostatnich lat Internet bardzo mocno zakorzenił się w kulturze ludzkiej. Teraz, w czasie recesji to właśnie on jest podstawowym środkiem łączności, miejscem spotkań towarzyskich i sposobem utrzymania stabilizacji finansowej. Nic więc dziwnego, że tak wiele przedsiębiorstw zdecydowało się zbudować swoją kampanię sprzedażową w sieci. Aby współpracujące marki zdecydowały się przenieść część swojego budżetu reklamowego do sieci, należy wprowadzić szereg zmian.
Słowem kluczem jest tu analiza. Potrzebują jej przede wszystkim kampanie reklamowe. Warto wiedzieć, które z nich rokują najlepiej, a które wymagają poprawek. Dopracowane powinny być nie tylko slogany reklam, ale również statusy produktów. Bilans dotyczy również wszelkiego rodzaju działań w mediach społecznościowych. Takie elementy jak promocja, komunikacja, informacja i obsługa klienta wymagają regularnej oceny.
Aktualizacji będą też wymagać firmowe strony internetowe. Ich optymalizacja oraz wzmocnienie działań content marketingowych może znacznie usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa w sieci. Udostępniając treści związane tematycznie z profilem marki, organizacja daje się poznać konsumentom zyskując przy tym ich przychylność.
COVID-19 kontra marketing
W czasie kiedy najważniejsza jest empatia, warto więc zweryfikować działania firmy pod kątem otwartości na potrzeby konsumenta. Klient lubi wiedzieć, że jest najważniejszy dla firmy, do której się zwraca. Ważna tu będzie prawidłowa komunikacja: rzeczowa, uwypuklająca doświadczenie firmy, a jednocześnie z wyraźną dozą zrozumienia.
Wychodząc naprzeciw klienta w tej trudnej sytuacji, warto przedstawić system wartości firmy adekwatnie do panujących warunków. W ramach value proposition przedsiębiorstwo może zaproponować różnego rodzaju benefity. Dobrze widziana jest na przykład bezpłatna dostawa, drobne i przemyślane gratisy czy zaproponowanie pewnych opcji w promocyjnych cenach.
Społeczna odpowiedzialność biznesu
Firma stosująca strategię CSR (ang. Corporate Social Responsibility) ukazuje społeczeństwu iż pragnie inwestować w wartości ważne dla społeczeństwa:
a) działania na rzecz lokalnej społeczności
b) kampanie społeczne
c) programy dla pracowników
d) raporty społeczne
e) systemy zarządzania
f) działania proekologiczne
g) wolontariat pracowniczy
h) zarządzanie łańcuchem dostaw
i) znakowanie produktów
Działania w duchu CSR pozwalają lepiej wykorzystać majątek i kapitał ludzki. Generują one również wzrost rentowności sprzedaży. Podczas pandemii ma to szczególne znaczenie. Promowanie gestów prospołecznych wiąże się z budowaniem godnego pochwały wizerunku firmy. Odpowiedzialny biznes wpływa korzystnie nie tylko na samo przedsiębiorstwo, ale również na społeczeństwo oraz pracowników. Dzięki dodatkowej opiece medycznej i udogodnieniom socjalnym, poziom kultury i bezpieczeństwa pracy wewnątrz firmy rośnie. A razem z nim morale.