Uważa się, że e-mail marketing to jedna z najskuteczniejszych form reklamy. Z drugiej strony coraz więcej użytkowników skarży się na zaśmiecanie skrzynki niechcianymi treściami. Jak znaleźć złoty środek? Przedstawiamy sposoby na to, by zwiększyć sprzedaż i polepszyć relację z klientami dzięki e-mail marketingowi.
Zalety e-mail marketingu?
E-mali marketing to najlepszy sposób na zwrócenie na siebie uwagi stałych klientów lub osób, które kiedyś były tobą zainteresowane. Ponieważ musi odbywać się za pozwoleniem odbiorców, możesz dzięki niemu dotrzeć do tych ludzi, którzy naprawdę są ciekawe twoich usług. To także dobry sposób na podtrzymanie relacji klient – usługodawca, bowiem regularnie przesyłane wiadomości mogą być dobrym sposobem na przypominanie o sobie. Mail jest świetnym kanałem na udostępnienie lojalnym klientom rabatów stworzonych wyłącznie dla nich.
Na dodatek e-mail marketing to świetny sposób na powiadomienie o wprowadzaniu nowych usług czy produktów. Dzięki temu możesz także zasygnalizować o nowych promocjach, którymi mogą być zainteresowaniu. Jednak aby e-mail marketing naprawdę dobrze działał, wiadomości muszą spełniać kilka warunków.
-
Spersonalizowana wiadomość
Jeśli mail będzie skierowany bezpośrednio do odbiorcy, na pewno zostanie chętniej przeczytany. To ogólnie znana prawda, że użytkownicy chętniej czytają to, co zaczyna się bezpośrednim zwrotem do nich. Na dodatek tekst powinien dotyczyć potrzeb właśnie tego konkretnego użytkownika. Jak to zrobić? W czasie zapisywania się do newslettera twoi klienci musieli podać jakieś swoje dane. Te dane mogą być pierwszym krokiem do podzielenia ich na segmenty. Do każdego z tych segmentów wysyłaj inną wiadomość – taką, która idealnie pasuje do tej grupy docelowej.
-
Stosuj krótkie tytuły wiadomości
Intrygujący tytuł wiadomości to oczywiście podstawa – w przeciwnym wypadku raczej nikt jej nie otworzy. Jednak w przypadku tytułów jeszcze jeden element ma ogromne znaczenie – długość. Nie mogą być zbyt rozbudowane, bo wtedy nie wyświetlą się w całości w aplikacji pocztowej czy w programie do odbierania poczty. Najlepiej sprawdzają się tytuły do 3 słów. Najbardziej zwracają uwagę wizualnie, na dodatek są najbardziej konkretne, a to właśnie tego – konkretnych informacji – chce twój klient.
-
Wykorzystaj specjalne okazje
Wiesz, kiedy twoi klienci mają urodziny – często muszą wprowadzić datę logując się do newslettera. Możesz to wykorzystać, wysyłając im krótkie życzenia wraz z rabatem lub inną promocją. Tak samo warto wykorzystać inne okazje – Dzień Kobiet, Dzień Matki czy Dzień Chłopaka. Więcej, możesz nawet poszukać innych okazji, tych mniej znanych, jak światowy dzień pizzy, kota, psa czy prawdziwej przyjaźni. Odbiorcy na pewno to docenią, także jeśli będziesz brał udział w ogólnych akcjach, jak Dzień Darmowej Dostawy czy Weekend Zniżek.
-
Real-time Marketing
RTM to strategia, którą bardzo wiele mnożna ugrać. Jest bardzo powiązana z poprzednim punktem, ale polega na czymś nieco innym. Jej podstawą jest wykorzystanie obecnych trendów w sieci czy wydarzeń rzeczywistych do zareklamowania swojej marki. To bardzo ciekawe dla odbiorców, zwłaszcza że często wymaga dużej dawki kreatywności.
-
Call to action
Call to action to jeden z najważniejszych elementów każdego maila do klientów. Wykorzystując tą strategię w odpowiedni sposób możesz zachęcić użytkowników do tego, by zainteresowali się twoją ofertą lub sprawdzili aktualne promocje na twojej stronie. Oczywiście nie może zabraknąć linku odsyłającego do firmowej witryny, dlatego warto na dole treści umieścić przycisk przenoszący.
-
Nie rozpisuj się
Zwięzła wiadomość zadziała dużo lepiej niż długi elaborat. Dlaczego? Masz tylko kilkadziesiąt sekund na przekonanie klienta do kliknięcia linku. Tyle zajmuje nam przeglądanie maila. Zanim zaczynamy go czytać, skanujemy treść wzrokiem w poszukiwaniu najważniejszych informacji. Jeśli będą wytłuszczone lub znajdą się na grafice, masz większe szanse, że klient się zainteresuje i zechce dowiedzieć się więcej. Zamiast rozpisywać się o wszystkich szczegółach, umieść krótkie zdania zapowiadające nową ofertę. Po więcej informacji klient może zgłosić się na stronę główną.
-
Ułatw wypisywanie się z listy mailingowej
To może wydawać się zaskakujące, ale tak naprawdę e-mail marketing działa tylko w przypadku osób, które są naprawdę zainteresowane twoimi usługami. Jeśli nie są, niech lepiej się wypiszą z listy. Kiedy jest to zbyt trudne lub niemożliwe, ludzie zniechęcają się i odsyłają twoje maile do spamu. A to znów sprawia, że wiarygodność twojej domeny maleje. Dlatego jasne zasady i łatwa możliwość wypisania się z listy mailingowej są świetnym rozwiązaniem.
Szczerze, to nie wierzę że mailingi są skuteczne. Niby coś tam sprzedadzą, może ktoś kliknie w maila, przeczyta …ale to i tak jeszcze daleko od dokonania zakupu. Zakup według mnie, to relacja w realnym świecie, rozmowa i dopiero po zaufaniu i zrozumieniu potrzeb następuje zakup.