Wiele portali, mediów i firm prowadzących analizy rynku marketingowego prowadzi corocznie rankingi najlepszych agencji marketingowych, interaktywnych i eventowych. Rankingi te prowadzi się w różny sposób, ocenia się za pomocą rozmaitych metodologii , wiele z nich ma bardzo subiektywny charakter. Równie dużo bierze pod uwagę część rynku, a nie całość – albo te, które same się zgłoszą, lub które zgłosi klient. Panuje właściwie duża dowolność przy ocenianiu.
Korzyści z prowadzenia rankingów.
Dla portalu zajmującego się marketingiem, badaniami rynku czy prowadzeniem statystyk zrobienie rankingu to jest bardzo przydatne i jest kwestią prestiżu. Przede wszystkim – wszyscy lubią rankingi, współzawodnictwo, więc taki projekt może zyskać bardzo duży rozgłos. Po drugie – wiele agencji będzie chciało wziąć w nim udział, więc wyśle zgłoszenia i zachęci swoich odbiorców. Klientów, osoby śledzące ich w mediach społecznościowych do śledzenia wyników konkursu, co dodatkowo będzie zwiększało zasięgi. Po trzecie – magazyn czy portal, który przyznaje nagrody i prowadzi rankingi, musi być prestiżowy, opiniotwórczy. W ten sposób zyskuje na znaczeniu i jest odbierany jako bardziej prestiżowy.
Najlepsze agencje marketingowe będą chciały zachęcić wszystkich swoich odbiorców do czytania takiego magazynu, bo przecież zajęły wysokie miejsce w hierarchii. To wzajemnie napędza prestiż i renomę – zarówno agencji, jak i samemu prowadzącemu ranking. Pewnie z tego właśnie powodu każdy bardziej szanujący się portal, magazyn, czy firma audytorska prowadzi swoje rankingi albo przyznaje tytuły. Wielu z nich nie tylko w kategorii najlepszej agencji marketingowej roku, ale również w innych – najlepsza kampania reklamowa, najlepsza reklama video, najlepsza agencja zintegrowana, najlepsza agencja SEO, najlepsza kampania społeczna.
Mówi się, że dwa najlepiej przygotowane i najwięcej mówiące o rynku marketingowym w Polsce rankingi tworzą miesięczniki Media i Marketing Polska i Press.
Media i Marketing Polska.
Ten ranking dzieli się na kategorie. Miesięcznik zleca badania rynku, żeby poznać opinie klientów o agencji. W badaniu poznajemy nie tylko recenzję, ale również opis zmian, które zaszły w firmie przez ostatni rok, plany, portfolio największych klientów, a także zestawienia i raporty finansowe. Komisja złożona z członków redakcji, biorąc pod uwagę powyższe czynniki, wybiera najlepszą agencję i przyznaje jej tytuł Agencja Roku. Raport ten można kupić na portalu prowadzonym przez magazyn.
Ponadto magazyn Media i Marketing Polska co parę lat wydaje zestawienie, tak zwaną mapę agencji reklamowych w Polsce. W tym wydaniu pokazane są zależności, powiązania agencji marketingowych w Polsce i możemy się dowiedzieć, która agencja należy do jakiego holdingu.
Press
Ten miesięcznik tworzy swoje własne zestawienie pod nazwą Panorama Reklamy. Bazuje ono na dokładnym opisie redakcyjnym. Znajdziemy tutaj konkretne informacje, takie jak bazy klientów, zmiany w agencjach, klientów, których agencja obsługuje od dłuższego czasu, a także, tak samo, jak poprzednio dane finansowe. Redakcja biorąc pod uwagę powyższe kryteria, przyznaje nagrody w kilku kategoriach i nadaje tytuły, eksponując poszczególne obszary, w których dana agencja się wyróżnia. Na przykład – wyniki finansowe, szczególnie udana kreacja, czy fakt zdobyci większej liczby nowych klientów. Firmy ocenia się w skali od 1 do 5. Tutaj również można ten raport kupić poprzez stronę miesięcznika.
Widoczni.com
Jest nawet ranking mówiący o największych agencjach SEO w Polsce, według liczby pracowników na LinkedIn, ranking polubieni Na Facebooku i opiniach na Google oraz liczy fraz w top 10 w Senuto. Takie dane podaje nam portal widoczni.com, który umieszcza na swojej stronie trzy tabele, w których można wyszukiwać agencje w wygodny sposób. Jako najważniejsze kryterium w ocenie agencji podaje on liczbę pracowników na LinkedIn. Jako nowe kryterium, portal podaje również staż agencji na rynku, a także ilość pracowników zajmujących się pozycjonowaniem, których zatrudnia dana agencja.
Effie AWARDS – międzynarodowy konkurs o wielkiej renomie.
Co prawda nie jest to konkurs typowo na najlepszą agencję marketingową, ale trochę szerszy. Ich hasłem jest „Efektywność buduje biznes”. Jest bardzo opiniotwórczy, wyznacza trendy. Ogólnie przyjmuje się, że nagradza się w nim kampanie reklamowe. Nagradzane są działania z różnych dziedzin: reklama, sprzedaż, eventy, działania digitalowe, brand design, działania z zakresu polityki produktowej, CRM, kanałów dystrybucji, customer experience, współpraca z działem IT. Słowem: cale spectrum działań okołomarketingowych. Jego twórcy deklarują, że jest to największy konkurs marketingowy na świecie, jego pierwsza edycja miała miejsce w 1968 roku.
Nagrody przyznaje specjalne jury, które dokonuje rygorystycznej oceny wszystkich zgłoszonych w wielu kategoriach.
Nominacje i laureaci są umieszczani w Efiie Index, czyli globalnym wskaźniku marketingowej efektywności. To niesamowity prestiż znaleźć się w gronie tych agencji, marketerów, sieci i holdingów z całego świata.
Konkurs KTR.
Konkurs przyznaje nagrody w czterech głównych kategoriach: Communication, Design, Technology oraz Craft. KTR został stworzony przez ludzi z branży reklamy, działa od 2004 roku oraz, jak mówią twórcy, jest najbardziej rzetelnym i największym konkursem kreatywności w Polsce. Celem konkursu jest wyłonienie najlepszych działań, kampanii kreatywnych minionego roku, a także najlepszych agencji, które tworzą te kampanie.
Golden Arrow.
Konkurs organizowany jest od 2006 roku. Skupia się na ocenianiu agencji marketingu bezpośredniego. Co roku skupia coraz więcej osób na swojej widowni, a w Internecie cieszy się coraz większą popularnością. Jury oprócz efektów przeprowadzonych kampanii ocenia również kreatywność i innowacyjność samego konceptu. Komisja konkursowa składa się z kilkunastoosobowego zespołu doświadczonych specjalistów z branży. Konkurs kończy uroczysta gala, połączona z wręczeniem statuetek i wyróżnień.
Rankingi są bardzo ważne dla kształtowania trendów, wyznaczania nowych standardów oraz ciągłego podnoszenia poprzeczki. Najlepsi z najlepszych biorą udział w wielu z nich. Bardzo często najlepsze polskie agencje marketingowe, kreatywne, czy agencje eventowe biorą udział w międzynarodowych konkursach. Zdarza się, że zostają ich laureatami. Jest to dowodem na to, że polska branża marketingowa nie dobiega od standardów światowych i nie mamy się czego wstydzić. Mamy bardzo dobre uczelnie marketingowe, które kształcą wyspecjalizowanych marketerów, którzy znajdują później zatrudnienie w najlepszych polskich agencjach marketingowych, a nierzadko również za granicą.