Obecnie prowadząc firmę trzeba zadbać o odpowiednie działania promocyjne, by móc wyróżnić się na tle konkurencji. Jedną z branż jaka szczególnie w ostatnim roku ucierpiała w wyniku pandemii koronawirusa jest turystyka. Jednym z najlepszych narzędzi marketingowych jaki może przynieść wymierne korzyści obiektom jest marketing szeptany w turystyce. Aby był on skuteczny niezbędne jest odpowiednie zaplanowanie działań. Dzięki temu będą one przebiegały sprawniej i z dużo lepszym efektem. Czym jest marketing szeptany i jakie ma on zastosowanie w turystyce?
Czym jest marketing szeptany?
Marketing szeptany są to działania, które bazują na sile rekomendacji. Polegają one na wywoływaniu dyskusji wokół marki i zdobywaniu pozytywnych opinii o jej produktach lub usługach. Jak wiadomo, obecnie większość osób przed dokonaniem zakupów sprawdza opinie w Internecie. Dlatego właśnie firma, która ma ich dużo zyskuje przewagę. Działania marketingu szeptanego są prowadzone w różnych miejscach w sieci.
W social mediach, na forach internetowych i w innych miejscach, gdzie znajdują się grupy ludzi skupionych wokół określonego tematu. Branża turystyczna bardzo mocno polega na opiniach, dlatego też marketing szeptany w turystyce, jest bardzo dobrą formą promocji.
Jakie rodzaje marketingu szeptanego można wyróżnić?
Marketing szeptany ma kilka rodzajów, poniżej znajduje się kilka z nich.
- Cause marketing – to taka forma marketing szeptanego, w której firma wspiera ważne dla swoich potencjalnych klientów kwestie społeczne, dzięki czemu staje się w ich oczach bardziej wiarygodna oraz zwiększa się jej autorytet.
- Trendsetting – to działania, które opierają się na współpracy z influencerami, którzy dzięki swojej popularności są w stanie wykreować nowy trend na używanie danej marki lub produktu. Influencerzy mają obecnie bardzo duży wpływ na to co kupują ich obserwatorzy, dlatego też tak chętnie współpracują z nimi przedsiębiorstwa.
- Brand blogging – polega na prowadzeniu bloga firmowego, na którym można dzielić się ciekawymi i wartościowymi treściami ze swoimi klientami. Prowadzenie bloga pozwala nawiązać bezpośrednią relację ze swoim klientem.
- Product seeding – powiązany jest nieco z trendsettingiem, tutaj również prowadzone działania opierają się na współpracy z osoby wpływową. Są do niej zwykle wysyłane produkty lub ich próbki, a w zamian za to influencer może zrobić ich recenzje i pokazać je swoim obserwatorom. Bardzo dużo ludzi wierzy i ufa wyborom swoich ulubionych twórców, dlatego też tak duży potencjał mają działania marketingu szeptanego.
Marketing szeptany w turystyce
Marketing szeptany w turystyce, jest bardzo dobrym pomysłem do promowania swojego ośrodka. Zwykle turyści przed dokonaniem rezerwacji przeglądają opinie innych klientów. Jak podają źródła, większość osób wierzy opiniom zamieszczanym w sieci, a ich sprawdzanie uważa za coś zupełnie normalnego. Marketing szeptany w turystyce, tworzy swego rodzaju szum wokół firmy, ważne jest by był on pozytywny i by motywował klienta do dzielenia się swoimi dobrymi odczuciami z innymi.
W jaki sposób rozpocząć działania? Marketing szeptany w turystyce, to pewnego rodzaju zrobienie pozytywnego wrażenia na swoich klientach, którzy zadowoleni z usług będą polecali dany obiekt innym, swoim bliskim, znajomym i tak dalej. Aby zmotywować ich do takich działań można podarować im drobne rzeczy. Może być to voucher turystyczny, wycieczka lub darmowy pobyt w hotelu, dobrze sprawdzi się też zaproponowanie im wędrówki, która nie jest popularna w szlakach turystycznych. Wszystko to przełoży się na ich pozytywne odczucia, o których będą mogli powiedzieć innym.
Szeptanka – proste narzędzie do dużych rzeczy
Marketing szeptany w turystyce, ale też w innych branżach, może przynosić wiele korzyści firmom. Ma on wiele zalet, ponieważ nie opiera się na nachalnych działaniach reklamowych, ale na bardzo ważnych dla biznesu, rekomendacjach. Jak można się przekonać, są one dzisiaj bardzo ważne dla firm, ponieważ pozwalają zbudować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa w sieci, zwiększyć liczbę lojalnych klientów, a przy tym efekty widoczne są stosunkowo szybko.
Marketing szeptany może docierać do szerokiego grona odbiorców, a jego koszt nie jest wcale wysoki. Warto więc wprowadzić owe działania do swojej firmy, by zwiększyć szanse na jej sukces.