Kim jest influencer i czy ciężko jest znaleźć influencera do współpracy? Internet bardzo mocno wpłynął na branżę marketingową. Działania podejmowane w ramach promocji firm, zostały dzięki sferze online bardzo mocno ułatwione. Z drugiej jednak strony, spowodowało to, że w sieci pojawiło się bardzo dużo przekazów reklamowych, które często są przez konsumentów pomijane, co powoduje, że nie spełniają one takiej roli jaką powinny. Organizacje szukają więc nowych sposobów na dotarcie z przekazem do grupy docelowej. Jednym z narzędzi, które są przez nich wykorzystywane jest influencer marketing. Kluczem do sukcesu w trakcie tych działań jest podjęcie współpracy z odpowiednim twórcą. Jak w takim razie znaleźć influencera do współpracy?
Kim jest osoba nazywana influencerem?
Jeszcze zanim zostanie wyjaśnione jak znaleźć influencera do współpracy, warto zastanowić się kim jest taka osoba. Influencer to inaczej twórca internetowy, który dzięki prowadzeniu działań w sieci zyskuje w niej popularność i gromadzi on wokół siebie grono obserwatorów, którzy darzą go sympatią i zaufaniem. Influencerzy działają na różnych kanałach, a ich działalność może opierać się na szerokiej wiedzy z danej dziedziny lub na tworzeniu treści, które w danym momencie są popularne i tym samym dobrze odbierane przez obserwatorów. Twórcy internetowi mocno dbają o relacje ze swoimi obserwatorami, zwykle też są oni w podobnym wieku co odbiorcy i mają podobne zainteresowania i styl życia. Influencerzy często też wykorzystują więcej niż jeden kanał komunikacji. Dużą popularnością wśród nich cieszy się Instagram, za pośrednictwem, którego mogą oni w szybki i łatwy sposób kontaktować się ze swoimi odbiorcami. Nierzadko też pozwalają im oni uczestniczyć aktywnie w swoich działaniach, przez co obserwatorzy mogą czuć się zaangażowani w twórczość swojego ulubionego influencera. Twórcy mają też mniejszy bądź większy wpływ na swoich odbiorców. Mogą oni w pewien sposób wpływać na ich zachowanie, poglądy i decyzje zakupowe.
Jak znaleźć influencera do współpracy?
Znalezienie odpowiedniego influencera do współpracy nie jest łatwym zadaniem. Przede wszystkim przedsiębiorstwo powinno zastanowić się jaki będzie cel kampanii prowadzonej z twórcą. Warto też szukać takiego influencera do współpracy, które będzie chciał podjąć działania na dłuższy okres, dzięki temu firma będzie mogła wykorzystać wizerunek influencera i reklamować swoje produkty właśnie za jego pośrednictwem. Influencerów szukać można w agencjach, które zrzeszają twórców z różnych branż. Pozwalają one w szybki sposób skontaktować się z influencerem. Kolejnym sposobem może być bezpośrednie zwrócenie się do twórcy, zwykle ten sposób sprawdzi się podczas kontaktu z mniej popularnymi influencerami. Decydując się na współpracę z twórcą internetowym, warto zwrócić uwagę na jego zasięgi, a także na to w jaki sposób jego obserwatorzy angażują się w jego działania. Jak się okazuje im zaangażowanie to jest wyższe tym cenniejsza jest działalność danego influencera. Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem są również poglądy i wartości jakimi kieruje się twórca. Powinny być one zbliżone do tych, którymi kieruje się przedsiębiorstwo. Należy również zwrócić uwagę na tematykę działalności influencera, która także powinna być podobna do działalności firmy. Tylko wtedy organizacja będzie miała szansę na dotarcie do własnej grupy docelowej. Nie warto też wybierać influencera do współpracy, który nie angażuje się w swoje działania bądź wykonuje je w niedbały sposób.
Ile kosztuje współpraca z influencerem?
Jeżeli chodzi o koszt takiej współpracy to może być on bardzo różny, wszystko będzie zależało od tego jakie zasięgi osiąga influencer, jaką ilość osób obserwujących posiada, a także czy osoby te angażują się w jego działania czy też nie. Wpływ na cenę będzie miało również to jaki zakres działań zostanie powierzony twórcy. Współpraca z influencerem może mieć charakter barterowy, czyli przedsiębiorstwo wysyła marce paczkę PR-ową, a twórca w zamian za to pokazuje ją swoim obserwatorom, to rozwiązanie najczęściej sprawdza się u mniejszy influencerów. Współdziałanie z influencerami bardziej popularnymi może kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. To dlatego firma powinna dobrać twórcę również do swojego budżetu.