Na pewno spotkałeś się ze stwierdzeniem, że działanie w social mediach przyniesie skutek tylko wtedy, gdy stworzysz dobrą strategię. Jak jednak zaplanować działania w social mediach? Czy naprawdę trzeba robić plan, czy można raczej iść na żywioł? Przedstawiamy krótki poradnik, dzięki któremu rozwiniesz swój firmowy fanpage w ciągu kilku miesięcy.
Po co planować działania w social mediach?
Wszyscy są na Facebooku, to i ja muszę – myślisz i od razu przystępujesz do dzieła? Błąd! Pierwszym krokiem, zanim założysz swój fanpage, powinno być właśnie stworzenie strategii. Przede wszystkim dla oszczędności czasu i pieniędzy. Jeśli chcesz prowadzić swój profil samodzielnie to zmarnujesz tylko (albo aż!) swój czas. Jeśli jednak chcesz wynająć copywritera, który będzie tworzył treści postów, możesz stracić także sporo pieniędzy zanim przekonasz się, że prowadzony ad hoc profil po prostu nie przynosi rezultatów.
Przemyślane działania w social mediach to także sposób na zbudowanie jednolitego wizerunku. Dzięki temu wiesz, jak masz się komunikować z odbiorcami i możesz spokojnie budować swoją markę. Nie musisz robić konkretnego planu, co, kiedy i jak umieścisz. Warto jednak ustalić kilka rzeczy, by dobrze zaplanować działania w social mediach.
Krok 1: Przeanalizuj sytuację wyjściową
Warto rozejrzeć się, jaką ofertę w social mediach ma twoja konkurencja. Prowadzą fanpage? Na jakich kanałach działają. Jakie są ich mocne strony? I przede wszystkim – jakie są ich słabe strony.
To ważne, żeby nie kopiować i nie inspirować się konkurencją. Warto jednak przypatrzeć się ich brakom, by łatwiej znaleźć swoją niszę i zaproponować odbiorcom to, czego nie ma u twojej konkurencji.
Krok 2: Wyznacz swoje cele
Określenie celu, jaki chcesz osiągnąć dzięki prowadzeniu profilów w social media, bardzo pomoże podjąć ci kolejne decyzje. Możesz osiągnąć bardzo wiele, ponieważ lista zalet z marketingu w social mediach jest ogromna. Warto jednak wybrać kilka najważniejszych celów do osiągnięcia.
Może chcesz zwiększyć rozpoznawalność marki? Przywiązać do siebie starych klientów i mieć kontakt ze stałymi? A może twoim celem jest usprawnienie komunikacji? Zwiększenie sprzedaży? Chcesz doedukować klientów i przedstawić im zalety twojej usługi/twojego produktu, o których nie mają pojęcia? A może chcesz po prostu mocniej wypozycjonować stronę i zwiększyć liczbę przejść z poziomu Facebooka?
Krok 3: Określ swoją grupę docelową
To prawdopodobnie już zrobiłeś, zabierając się za reklamowanie swojego produktu/swojej usługi. Z pewnością już wiesz, jakie typy osób mogą być zainteresowane twoimi produktami. W przypadku social mediów warto to jeszcze raz przeanalizować. Nie wszystkie grupy są online, raczej spotkasz tutaj ludzi młodszych i w średnim wieku.
Określenie grupy docelowej pomoże ci zrealizować dwa kolejne punkty – wybrać kanał i dopasować przekaz.
Krok 4: Wybierz kanał
Zastanów się, jaki kanał będzie najlepszy i dla treści, które chcesz publikować i pod względem osób z twojej grupy docelowej. Facebook jest najbardziej uniwersalny, ale dla niektórych branż najlepszym miejscem do prezentowania się okazuje się Instagram – wszędzie tam, gdzie chcesz wizualnie zaprezentować swoje produkty czy rezultat wykonanych usług.
Są jeszcze inne opcje – Pinterest, Youtube czy Twitter. Te dwa pierwsze są idealne do prezentowania produktów ze sklepów internetowych i stacjonarnych. Dwa ostatnie to miejsce dla specjalistów i ekspertów – psychologów, dietetyków, adwokatów, trenerów czy audytorów.
Krok 5: Dopasuj przekaz
Twój przekaz powinien być dopasowany zarówno do grupy docelowej (inaczej mówimy do nastolatków, inaczej do milenialsów, jeszcze inaczej do emerytów), jak i do kanału. Facebook to miejsce na dłuższe wywody opatrzone zdjęciem.
Przepiękne fotografie to miejsce dla Instagrama, kolaże i infografiki dla Pinteresta. Youtube to znów wyłącznie filmy, które przy okazji warto dodatkowo zajawiać na Facebooku. Możliwości jest mnóstwo, dlatego warto przemyśleć, czy będziesz w stanie robić tak piękne i ciekawe grafiki, by wizualne treści były dla twoich odbiorców wartościowe.
Krok 6: Stwórz harmonogram
W tym punkcie musisz zrobić to, co jest najtrudniejsze – stworzyć harmonogram i cóż, dopasować do niego budżet. A może nawet odwrotnie – przeanalizować ile pieniędzy możesz przeznaczyć na reklamę w social mediach i do tego dopasować harmonogram pojawiających się postów i częstotliwość płatnych reklam.
Liczba postów musi być dopasowana do kanału i do twoich możliwości czasowych. O ile na Facebooku czy Instagramie wystarczy jeden post dziennie i regularne odpisywanie na wiadomości od folowersów, o tyle już na Twitterze potrzebne są co najmniej 4 posty dziennie, na dodatek odnoszące się do bieżących wydarzeń. Warto także od razu przyjąć, ile postów tygodniowo będzie promowanych płatną reklamą. To ci pozwoli o wiele lepiej zapanować nad budżetem.
Trzymaj się strategii, zwłaszcza nie opuszczaj regularnego publikowania w social mediach. To ułatwia kontakt z klientami i wzbudza zaufanie. Jednak ciągle sprawdzaj, czy twoja strategia przynosi efekty i jak daleko jesteś od założonego celu. Jeśli do tego jeszcze długa droga, wprowadzaj modyfikacje lub zatrudnij specjalistę social media, który pomoże ci zmienić plan.