Czy można potraktować stronę internetową jak produkt – wycenić ją i sprzedać? Można, jednak oszacowanie, ile jest warta, wcale nie należy do najprostszych zadań. Jest wiele metod, dzięki którym udaje się wycenić serwis online, ale nie wszystkie pozwalają uzyskać dokładną cenę witryny. Warto poznać wszystkie techniki, by, w razie konieczności, wiedzieć, z jakiej najlepiej skorzystać.
Wycena strony internetowej za pomocą specjalnych narzędzi
Korzystając z odpowiednich programów w sieci, można określić, jaka jest wartość strony internetowej. Można na przykład skorzystać z narzędzi, które są dostępne w takich serwisach, jak: web-scan.pl., wycena-stron.pl, quick.com, czy cwt.com.pl. Za pomocą tych narzędzi uda się w krótkim czasie uzyskać dość dobrą wartość witryny.
Jest to możliwe, ponieważ narzędzie wylicza cenę na podstawie określonych danych. Są to m.in. takie informacje, jak: wiek strony, liczba podstron, ile osób codziennie odwiedza witrynę, a także jak wiele przychodzi linków do strony. Zbierając te dane, narzędzie zwraca wartość dochodu, jaką strona jest w stanie wygenerować w ciągu dnia. Następnie na podstawie tej wartości można wyliczyć, ile witryna jest warta.
Oszacowanie wartości na podstawie zainwestowanych środków
Kolejnym sposobem na to, jak wyliczyć wartość strony w sieci, jest wykaz poniesionych na nią kosztów. Są to wydatki, które dotyczą przede wszystkim budowy witryny, jej funkcjonalności, dopasowania do obecnych standardów, itp. Z jednej strony jest to realna technika, za pomocą której udaje się wycenić stronę. Z drugiej trzeba brać poprawkę na to, że koszt pewnych rozwiązań mógł znacząco spaść w ciągu kilku lat. Kiedyś na przykład kosztowne było stworzenie strony responsywnej RWD, a dzisiaj jest to już w zasadzie standard, dlatego wydatek jest znacznie niższy.
Wycena strony z uwagi na jej historię
Historia witryna ma znaczenie, gdy próbuje się ocenić jak wiele może być warta strona internetowa. Co jeśli okaże się, że wcześniej były na niej informacje, które spowodowały, że witryna otrzymała filtr od wyszukiwarki Google? Trzeba liczyć się z tym, że nawet za dobrej jakości serwis nie uzyska się najwyższej możliwej kwoty. Każdy bowiem może wejść na stronę archive.org i sprawdzić, co było na witrynie kilka lat temu. Jeśli faktycznie treści nie były zbyt przyjazne dla wyszukiwarki i użytkowników, nie można oczekiwać, że nie wpłynie to na wartość serwisu.
Czy można określić wartość serwisu pod kątem liczby wejść?
Nierzadko można spotkać się z działaniem promocyjnym właścicieli serwisów, które polega na przechwalaniu się jak wiele unikalnych wejść generuje strona. Czy taki wskaźnik ma faktycznie aż tak duże znaczenie podczas wyceny witryny? Oczywiście takie kryterium nie jest bez znaczenia. Należy jednak brać poprawkę na to, że w sieci może być wiele podobnych stron, które np. mają podobną nazwę domeny.
Jest też wiele witryn, które poruszają te same zagadnienia, dlatego też wysoki wskaźnik wejść nie oznacza, że strona faktycznie przyciąga dużo odbiorców. Jeśli ktoś będzie chciał, by jego witryna wyglądała bardziej atrakcyjnie pod kątem liczby wejść, zawsze uda się ten wskaźnik „podreperować”. Wystarczy tylko zachęcić swoich znajomych, kolegów z pracy, czy korzystając ze zmiennych adresów IP, by każde sztuczne wejście wyszukiwarka odebrała jako unikalne.
Jednocześnie zawsze istnieje taka możliwość, by sprawdzić, czy duża liczba wejść jest możliwa. Najprostszy sposób polega na zapoznaniu się z treścią witryny, a następnie wpisanie kilku fraz w wyszukiwarce Google, które są z nią powiązane tematycznie. Jeżeli faktycznie okaże się, że strona znajduje się wysoko w rankingu, wtedy duża liczba wejść nie będzie zrządzeniem przypadku. Mając niezbite dowody na to, że strona generuje duży ruch, jej wartość wzrośnie.
Ekspert wycenia stronę WWW
Bardzo często, by wycenić serwis, trzeba zwrócić się o pomoc do fachowca. Mając swoją stronę, patrzy się na nią subiektywnie i widzi więcej jej walorów niż minusów. Natomiast ekspert spojrzy na nią obiektywnie i krytycznie, uwzględniając wyżej wspomniane kryteria.
Jak wybrać eksperta od wyceny stron WWW? Najlepiej zdecydować się na kogoś, kto nie jest przypadkową osobą. Może to być front-developer z wieloletnim stażem albo osoba, która na co dzień zajmuje się analizą stron pod różnymi aspektami.