Logo jest symbolem, który pozwala łatwiej zapamiętać firmę. Projekt tej ikony – zleca się zwykle profesjonalnym grafikom. Czy „gra jest warta świeczki”? I czy dla klienta symbol graficzny firmy ma tak samo duże znaczenie, jak dla przedsiębiorstwa, z którym się wiąże?
Czy firma musi mieć swoje logo?
Teoretycznie firmie logo nie jest potrzebne, by mogła funkcjonować na rynku. Jednak dobrze zaprojektowany symbol znacznie ułatwia promowanie swojej oferty i przedsiębiorstwa w sieci i poza nią. Zatem przedsiębiorcy inwestują środki w tę infografikę, co zwykle wiąże się z dużym wydatkiem, a także zajmuje sporo czasu. Symbol powinien być bowiem możliwie jak najprostszy a z drugiej strony wyrażać ideę firmy albo odnosić się do jej oferty.
Dobre logo ułatwia przekaz
Jeśli udaje się wykreować logo, które jest proste, a zarazem kojarzy się ze sloganem promującym firmę, może znacznie szybciej zapisać się w świadomości potencjalnego klienta. Gdy już firma przestaje być jedną z wielu w swojej branży, istnieje większe prawdopodobieństwo, że odbiorca zapozna się najpierw z ofertą znanego przedsiębiorstwa. Jeśli oferta będzie atrakcyjna pod względem dostępnych produktów, czy usług, wtedy potencjalny klient staje się zwykle faktycznym kupującym.
Czy logo musi być drogie?
Profesjonalnie wykonane logo nie należy do najtańszych inwestycji biznesowych. Jednak to nie cena powinna być wyznacznikiem dla firmy. To raczej dobry projekt, który będzie komunikować określone wartości trafiające do klientów.
Najczęściej świadomie zaprojektowany symbol wiąże się ze sporym wydatkiem. Dlatego warto dokładnie przemyśleć, w jaki sposób dotrzeć do odbiorców za pomocą takiego przekazu graficznego. Jeśli logo będzie nietrafione, czyli wybrane tylko z uwagi na swoją formę, bez głębszej treści, nie będzie mieć większego znaczenia w budowaniu spójności wizerunkowej.
Jakie znaczenie ma logo dla klienta?
Klient zazwyczaj inaczej patrzy na logo firmy niż przedsiębiorstwo, którego ono dotyczy. Chcąc kupić produkt dobrej jakości, zwraca się uwagę na to, czy jest oryginalny. Albo, czy producentem jest znana i ceniona marka kojarzona z rozpoznawalnym symbolem.
Logo dla klienta może mieć znaczenie także wtedy, gdy szuka konkretnego produktu. Jeśli symbol kojarzy się z konkretną firmą, która wzbudza zaufanie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dobry wizerunek firmy i jej przesłanie będzie chciał wyeksponować.
Z drugiej strony firm powstaje obecnie bardzo wiele, dlatego identyfikacja firmy z logo zajmuje więcej czasu. Jeśli za logo nie ma żadnych wartości, które mogłyby mieć znaczenie dla klienta, odbiorca bardziej będzie zwracać uwagę na jakość produktów, usług i na obsługę niż na to, jak firma przedstawia się pod względem marketingowym.
Projektować logo czy nie?
Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe aspekty, można zadać sobie pytanie, czy projektowanie logo faktycznie ma sens. Świadomość marki nie bierze się u klientów z dnia na dzień. Żeby logo mogło być kojarzone z tymi wartościami, do jakich aspiruje sam projekt i opis, który załączyła agencja bądź niezależny grafik, minie zwykle trochę czasu.
Z drugiej strony logo może być zawsze punktem odniesienia dla przedsiębiorcy, jeśli działania będą oddalać firmę od pierwotnych założeń. Dzięki niemu nigdy „nie zboczy z kursu” na tyle, by wartości przypisane logu w znacznym stopniu różniły się od tych, z jakimi firma kojarzy się odbiorcom.
Koniec końców o powodzeniu firmy nie decyduje tak naprawdę logo, czy inna forma promocji. Dla klienta liczy się bowiem przede wszystkim to, by otrzymał produkt lub skorzystał z usługi, która rozwiąże problem. Jeśli tak się stanie, klient będzie mieć pozytywne odczucia względem przedsiębiorstwa. I to niezależnie od tego, czy ma wyróżniające się logo, czy nie. Jeśli więc przedsiębiorca zdecyduje się na logo, powinien je eksponować wraz ze sloganem od samego początku. Dzięki temu spójność wizerunkowa będzie istnieć od pierwszego dnia istnienia firmy.